A munkahelyi konfliktusok eszkalációja

2010.11.24 19:49

A konfliktusok elterjedése sokszor elkerülhetetlen. Például, ha két nő összevitatkozik, akkor általában elmesélik az eseményeket munkatársnőiknek, akik aztán egyéb fórumokon szintén tovább növelhetik a részinformációkon, egyoldalú történeteken keresztül az adott személlyel kapcsolatos vélekedéseket, erősíthetik az előítéleteket. Így a kezdetben két személy vitájaként induló feszültség végül azt eredményezheti, hogy több személy is bevonásra kerül és haragban lesz egymással. Ha esetleg különböző csapatban is dolgoznak, akkor a tagok bevonásával, a kezdeti személyköziből kialakul a csoportközi konfliktus.

 

A konfliktus általában szóváltással indul. A különböző vélemények feszülnek egymásnak, ami még előbbre is viheti az adott ügy megoldását, ám sok esetben azonban nem áll meg veszekedésig a dolog. Ha ennél is tovább fajul a helyzet, akkor mindennemű kommunikáció megszűnhet a felek között, akik teljes mértékben különvonulnak és szakadék alakul ki közöttük. Ez a dermedtség sokszor azért hat nagyon negatívan egy szervezet életében, mert jellemzően sok esetben egymás munkáját támogatva, egymás tudására, részinformációjára építve kellene dolgoznia a különböző szervezeti egységeknek vagy csoporttagoknak. A konfliktusok legelkeserítőbb stádiuma az, amikor tettlegességig fajul a dolog, bár azért irodai környezetben ennek elenyésző példájáról hallottunk csak.

 

Nincs két egyforma összekülönbözés és a konfliktusba bevont emberek is egyéni véleményük alapján cselekednek, így általában véve a legjobb megoldás az volna, ha az összeütközésbe került felek egymást közt oldanák meg a kialakult helyzetet. Ha erre nem kerül sor, akkor azonban egy harmadik személynek kell elsimítania az ügyet és jellemzően ilyenkor a vitázók felettesei kerülnek bevonásra. Nagyon kiterjedt, illetve független külső szemlélőt igénylő esetekben vagy piaci versenytársak közötti pereskedést megelőzendő, mediátort vagy közvetítőt is hívhatnak a konfliktus feloldására.

Ha a munkahelyen egyesek ki is alakítanak konfliktusokat, azokba nem kell belemenni. Mindenképp a munka rovására megy, ha az energiákat a vitatkozás köti le. Sokszor azonban nem lehet elkerülni, hogy ki ne alakuljanak egyes konfliktusok, viszont érdemes időben észbe kapni és nem hagyni, hogy elmélyüljenek. Ehhez szükség van sok türelemre, empátiára és néha alább kell adnia az embernek makacsságából.